Betulkah Kekurangan Protein Menyebabkan Pelbagai Penyakit Pada Tubuh?

As salamualaikum dan salam sejahtera!

why protein

Tidak semua yang tahu apa khasiat dan kepentingan protein kepada tubuh manusia. Adakah anda tahu protein adalah salah satu sumber makanan yang penting untuk tubuh kita? 

Khasiat protein pada tubuh badan ini sangat besar untuk tubuh kita di mana tubuh manusia mengandungi 1/6 protein daripada berat badan manusia. Ia sangat baik untuk perkembangan sel-sel dengan membantu menghasilkan sel baru akibat terdapat sel-sel mati dan lama yang perlu disingkirkan dan ia juga menjaga kekuatan dan ketahanan tubuh badan kita.

Sumber protein boleh diperolehi daripada banyak sumber antaranya daripada ikan, ayam, daging, kekacang, keju, telur dan banyak lagi. Namun protein akan hilang atau musnah daripada sumber-sumber ini sekiranya cara memasak atau suhu yang digunakan ketika memasak dalam keadaan tinggi..

Food pyramid isolated on white

Hal ini akan menyebabkan kita akan mendapat sedikit sahaja sumber protein dan yang banyaknya kita menyerap lemak atau minyak terutama bagi kaedah memasak yang bergoreng.. Maknanya anda tidak dapat menerima sumber protein yang diperlukan badan sekiranya masalah ini berlaku.

Hakikatnya kejadian mansia adalah di mana struktur badan kita terdiri daripada sel dan sel itu akan membentuk tisu. Manakala tisu akan membentuk organ yang seterusnya membentuk sistem badan manusia. Oleh itu protein merupakan makanan yang penting bagi sel-sel. Kuantiti protein yang mencukupi akan membentuk sel yang baik di mana sel-sel lama akan digantikan dengan sel yang baru. 


KENAPA BADAN MEMERLUKAN PROTEIN?? 

espkhasiar


Untuk pengetahuan anda, segala penyakit pada era moden ini adalah disebabkan oleh pengumpulan sel-sel lama dan sel-sel lemah. Kekurangan protein menyebabkan badan tidak mampu membentuk sel-sel mati kepada sel baru. 


Kesihatan optimum pada diri seseorang disebabkan oleh kandungan protein yang cukup di dalam badan. Menurut Dr. Bruce Miller di dalam bukunya mengatakan bahawa sebanyak 25% daripada badan kita berasal daripada protein. Protein diperlukan bagi menghasilkan hormonm enzim, antibodi dan neurotransmitter ( bahagian otak manusia). 


RISIKO KEKURANGAN PROTEIN 


Pelbagai penyakit yang boleh wujud apabila seseorang itu kekurangan protein antaranya : 

  • Penyakit buah pinggang 
  • Penyakit hati 
  • High cholestrol (kolestrol tinggi) 
  • Tekanan darah rendah dan tekanan darah tinggi 
  • Fungsi saraf tidak stabil 
  • Ulser perut / usus
  • Anemia (kurang darah atau kurang oksigen sampai ke darah)
  • Cepat letih
  • Lemah 
  • Badan mengeletar
  • Tinggi kandungan air di dalam tisu badan 
  • Mudah mendapat penyakit
  • Luka lambat sembuh 
  • Pengaliran darah tidak lancar
  • kegagalan fungsi organ 

CADANGAN SUPPLEMEN PROTEIN – Energizing Soy Protein (ESP Shaklee)

esp

ESP Shaklee adalah produk yang menjadi kegemaran ramai dan terdapat sejarah di mana ESP Shaklee kehabisan stok di seluruh Malaysia, akhirnya ramai yang melopong.

Tahukah anda Shaklee merupakan syarikat pertama yang mencipta makanan tambahan protein berasaskan kacang soya. Penghasilan ESP Shaklee diiktiraf seluruh dunia kerana ia mempunyai kajian klinikal yang sangat ekstensif dan komprehensif serta mempunyai kualiti protein yang tinggi pernah dihasilkan.

Keistimewaan ESP Shaklee juga adalah menggunakan kacang soya yang terpilih iaitu kacang soya yang mempunyai kandungan “non-GMO” iaitu ia diproses pada kadar suhu yang rendah. 


Satu hidangan ESP Shaklee mempunyai persamaan dengan 2 kali hidangan daging, 4 kali ganda telur, 12 kali ganda susu, tiada asid uric, tiada kolestrol, tiada lemak dan sangat mudah diserap oleh tubuh badan manusia.

ESP Shaklee juga merupakan satu-satu produk soya yang berada di dalam pasaran yang mengandungi dan menyediakan 9 jenis asid amino penting yang tidak dapat dihasilkan oleh badan. Ia juga mengandungi 5 sumber vtamin dan 4 sumber mineral. Kacang soya merupakan sumber protein yang lengkap dan yang bermutu tinggi. 


Penghasilan produk soya Shaklee dicuci dengan menggunakan air bagi mengekalkan sumber semulajadi isoflavones seperti genistein dandaiszein seterusnya mengekalkan khasiat yang terdapat pada soya. Kandungan Glisemik (G.I) yang terdapat dalamnya juga rendah iaitu sebanyak 39 di man ia sesuai untuk penghidap kencing manis. 

KELEBIHAN ESP SHAKLEE ??? 

  • Bagi wanita atau lelaki yang inginkan kulit cantik dan kelihatan awet muda produk ini memang digalakkan ambil di mana asid amino yang terdapat di dalamnya adalah untuk membina otot, kuku, rambut, darah, organ, kulit dan organ lain. 
  • Pengambilan yang kerap dapat memberi kesan kulit yang awet muda dan juga membaiki masalah pigmentasi, kedutan dan kesan penuaan pada wajah. 
  • Pengambilannya juga dapat membaiki memori iaitu meningkatkan kualiti memori, dorongan seksual dan rangsangan 
  • Kandungan isoflavones di dalam kacang soya adalah sama dengan fungsi hormon wanita. Malah mencegah risiko osteoporosis, merendahkan paras kolestrol dan sakit jantung
  • Genistein yang terdapat dalam kacang soya adalah baik untuk prostat dengan menghalang pertumbuhan dan perebakan sel kanser. Ia turut memusnahkan radikal bebas di dalam sel badan sebelum menukarkan sel DNA kepada sel kanser. Juga mengelakkan pembesaran prostat, pemulihan uterus, ovari dan menopaus.
  • Pengambil ESP juga dapat memberi tenaga dengan segera dan meningkatkan sistem imun yang dapat mencegah migrain, insomnia dan tekanan.

Jadi begitu banyak kebaikan dan khasiat yang terdapat pada Energizing Soy Protein takkan anda nak tengok dan tunggu orang lain dapat khasiat baru nak beli kan?? wajiblah anda dapatkan segera untuk kesihatan keseluruhan tubuh badan anda dan keluarga anda. Semua golongan boleh mengambil ESP Shaklee dan dapat konsultasi terbaik daripada pengedar shaklee pilihan anda.

Berminat sms/whatsapp : 014-2639901

3 thoughts on “Betulkah Kekurangan Protein Menyebabkan Pelbagai Penyakit Pada Tubuh?

Leave a comment